čtvrtek 17. května 2018

Jak udělat B96 - řidičák na karavan?

Popisuji zde, jak to skutečně probíhalo, na co dát pozor a jestli se to vyplatí. Co B96 vlastně je, popisuji jen stručně - napsáno toho již bylo dost.

B96 je zvláštní skupina řidičského oprávnění. Připlula k nám jako zvláštnost z Unie, skutečně snad kvůli holandským karavanistům.
  • B - klasika řidičák na auto - možnost za autem táhnout vlek do 0,75t a celá souprava nesmí přesáhnout 3,5t (limit pro B)
  • B+E - k autu 3,5t lze připojit vlek 3,5t - komplet autoškola na vlek
  • B96 - celá souprava do 4,25t, vlek bez omezení - pouze praktická jízda (a moje pracovní označení "řidičák na karavan")
Karavany mívají okolo tuny, větší osobní auto do dvou tun. Béčko na to nestačí, B96 naprosto. U B96 se jede pouze praktická zkouška, autoškoly zpravidla nabízí jednu nebo dvě hodiny jízd (tedy pokud B96 vůbec nabízejí). Je to rychlejší, levnější a člověk neriskuje ztrátu řidičáku, když neudělá testy. Ale zase taková sranda to nebyla. Problém je, že zkouška je ostrá/kompletní jako pro B+E a během jedné hodiny výcviku si člověk tak akorát stihne poslechnout, na co všechno má myslet.

A to je klasicky z autoškoly mj.:
  • Světla, zrcátka, sedadlo, opěrky, pás řešit ještě před rozjezdem.
  • Držet volant stále oběma rukama, neodkládat je.
  • Držet rychlost pod povolenou mez a to dle tachometru.
  • Blinkry úplně na vše, včetně nepatrných vybočení, rozjíždění se po zastavení a nepatrně zahnutých křižovatek, pokud jsou na značce zahnuté.
  • Raději vymést díru než na poslední chvíli prudce uhnout.
  • V pruzích zrcátka, mrtvé úhly.
  • Rychlost a rozhlížení na přejezdu.
  • Stopka: zastavení na čáře (pokud je) a na místě odkud je vidět do křižovatky (pokud není z čáry) - v obou případech úplné zastavení kol.
  • Neblokovat křižovatku, přechod, přejezd (s celou soupravou se na to musí myslet ještě víc).
A specificky pro vlek nutno myslet na:
  • Při více pruzích (i ve městě) jezdit pouze v pravém (mimo odbočování) a v křižovatkách do něj najíždět pokud je za křižovatkou více pruhů než před ní.
  • Z kopce vždy se zařazenou rychlostí.
  • Pozor např. na omezení rychlosti nad 3,5t (dodatková značka). Na druhou stranu zákaz vjezdu nákladních aut nad 3,5t se nás netýká.
  • Do křižovatek/zatáček je občas nutno více najet, až do protisměru, ale prvně se podívat jestli můžu.
Dále je potřeba umět:
  • Vlek zkontrolovat: Není poškozený, nevlaje plachta, světla svítí, kola nahuštěná, na střeše není voda/sníh.
  • Vlek zapojit: Nejdříve lanko a koule, pak elektrické kabely, nakonec pojezdové kolečko, případně brzda. Odpojení opačně.
  • Couvat: Parkování příčné, parkování podélné, otočení se v křižovatce.
Závěr: Kdo si je jist, že mu B96 bude na věky stačit a že tu zkoušku dá i bez velké přípravy, tak je to ideální zkratka. Jinak bych doporučoval B+E, člověk si na vše zvykne, lépe se to naučí a bude prakticky bez omezení.

Poznámky:
  • V mém případě bylo B96 za 2000Kč ale + 500Kč lékař + 700Kč zkouška (3200Kč). B+E bylo k dispozici za 5600+500+700=6800Kč. B96 vyjde tedy levněji, ale je to cena za jednu hodiny jízdy, zatímco v B+E má cca 10h teorie + 10h praxe .. docela nepoměr. Nemluvě o tom, když člověk to B96 napoprvé nedá..
  • Na co B96 nestačí? Mikrobus, transit, mini-náklaďák, velké SUV či jeep táhnoucí velký bržděný přívěs s jiným autem, motorkami, lodí nebo stavebním materiálem.
  • Couvání s vlekem: Nutnost umět, nicméně ne precizně. Otáčení v křižovatce jsem dělal na čtyřikrát. Není to proti předpisům, nikoho to neohrožuje, ale dopracovat se k výsledku člověk musí. V případě B96 se to dá natrénovat dopředu s půjčeným malým vlekem, není to složité, jen pochopit princip. Problém je, že ten velký vlek má pak jiné poloměry otáčení, není přes něj vidět a je to zase jiné.
  • Jezdit to ve známém prostředí je samozřejmě výhodou, jen pozor na automatiku -  např. ignorování značek pro těžké soupravy nebo řazení doleva.
  • Ke ztrátě řidičáku je nutné pokazit teoretickou zkoušku (na B+E) dvakrát po sobě.


Žádné komentáře:

Okomentovat